Nauka dzieci z dysleksją – wyzwanie dla nauczycieli

Nauka języka angielskiego dzieci z dysleksją jest dość problematyczna dla nauczycieli. Problemem jest przede wszystkim brak czasu, jaki nauczyciel powinien poświęcić takiemu uczniowi. Jak zatem zorganizować swój czas, aby jak najlepiej pomóc swoim uczniom?

Przygotuj inne ćwiczenia

Dyslektykom dużo trudniej zapamiętuje wszelkie informacje, dlatego ważne jest sposób w jaki zostaną one przedstawione. Nauka pojedynczych słówek, to jedna z gorszych metod. Nauka słownictwa powinna być ciekawa i zróżnicowana, oparta na wielokrotnych powtórzeniach najlepiej w różnorodny sposób. Nie można jednak dopuścić do znudzenia ucznia i spadku koncentracji, dlatego też powinno się przygotowywać takie ćwiczenia, aby stymulowały jak najwięcej zmysłów.

  • dotyk – przygotuj ćwiczenia na rysowanie i malowanie
  • wzrok – pokazuj różnorodne kształty i kolory, czarno białe kserówki na pewno się nie sprawdzą
  • smak – jeśli macie lekcje o jedzeniu, pozwól mu skosztować konkretnych produktów
  • słuch – puszczaj jak najwięcej płyt, nagrań, piosenek, odgłosów itp.

Ćwicz z dzieckiem koncentracje

Należy pamiętać, że osoby z dysleksją bardzo łatwo się rozpraszają. Niestety w realiach polskiej szkoły ciężko jest o odpowiednią atmosferę, aby się skupić i oprócz ćwiczenia dyscypliny na lekcji nic więcej nie możemy na to poradzić. Jako ćwiczenia wspomagające można zastosować ćwiczenia fizyczne takie jak np. wstań – usiądź, pomachaj rękoma itd. Można także zastosować piosenki, w którym będziemy coś pokazywać czy naśladować.

Przymknij oko na pisownię

Pisownia wyrazów obcego języka, to bardzo często wielki problem dla dyslektyka, dlatego nie należy przywiązywać do niej zbyt wielkiej wagi, by nie zniechęcać naszego ucznia. Najlepiej przedstawić na samym początku kryteria oceniania dla takiego ucznia, aby potem nauczanie było łatwiejsze i bezkonfliktowe.

Utrwalanie poznanego materiału to bardzo ważna sprawa w nauce dyslektyka, dlatego też powinniśmy jak najwięcej powtarzać i dopiero wtedy kiedy jesteśmy pewni, że materiał jest dobrze przyswojony powinniśmy przejść z uczniem dalej.

0 Komentarze

Napisz komentarz

Tówj adres e-mail nie będzie widoczny